Siguranța auto a copiilor nu este opțională

Siguranță auto principal

Acesta este un articol pe care mi-aș dori să nu trebuiască să-l scriu.

Mi-aș dori să trăiesc într-o lume în care nu sunt 186.300 de vieți de copii pierdute în fiecare an.

Mi-aș dori ca toți părinții să fie conștienți, să-și poarte copilul în scaun auto încă de la primul drum cu mașina (adeseori drumul de la maternitate acasă), ca toată lumea să poarte centura de siguranță în mașină, indiferent pe ce loc stă, o lume în care să nu vezi copii de 1 an în brațele mamelor în mașină ori alții care ocupă locul din față, fără centură, fără scaun, la doar 3-4 ani.

Îmi doresc să trăiesc într-o lume în care traversăm cu copiii noștri doar prin locurile permise, pe treceri de pieton și nu mergem cu 80 de km/h pe un drum cu restricție la 40, doar pentru a ajunge mai devreme cu câteva minute.

Știu, sunt o idealistă. Și această lume nu există.

Și de aceea simt să scriu, și eu, un nou text pentru cei care-și doresc să-și crească copiii într-o lume în care siguranța chiar este pe primul loc. 

 

Cea mai mare rată de mortalitate pe șoselele europene

Nu știu dacă vă surpinde sau nu, dar România este, dintre țările europene, cea mai nesigură în ce privește siguranța pe șosele.

Din păcate, zilnic, în Romania se pierd 5 vieți pe șosele.

Clasamentul general al ratelor de decese la nivel de țară nu s-a schimbat semnificativ în ultimii ani, cele mai sigure drumuri rămânând cele din Suedia (21 de decese la un milion de locuitori) și Danemarca (26 per milion), în timp ce România (86 per milion) și Bulgaria (78 per milion) au raportat cele mai ridicate rate de decese în 2022. Media UE a fost de 46 de decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori (sursa Comisia Europeană)
Și pentru că subiectul siguranței auto este pentru mine unul drag, dar și dureros, în același timp, am răspuns pozitiv invitației de a mă alătura primei Conferințe Internaționale dedicate Siguranței în Trafic a Tinerilor din Sud Est-ul Europei, organizată de Fundația Siguranță Auto Copii, pe 11 iulie 2023.

 

Timp de 7 ore am ascultat specialiști din afara țării, din România, invitați precum Titi Aur sau Dumitru Prunariu, psihologi și părinți, cu toții dornici să creeze o schimbare în bine.

Cu siguranță, este un domeniu extrem de vast și drumul pentru a ajunge de la țara din fruntea clasamentului la vieți pierdute pe șosele către viziunea zero împărtășită de majoritatea țărilor europene, este unul lung.

Avem nevoie de drumuri mai bune, de sisteme de control al vitezei instalate peste tot, de mașini mai bune și cu sisteme de siguranță avansate, de un management al traficului inteligent, de autorități și mai implicate, de a respecta legile, plus amenzi pe măsură, de educație în școli și acasă, de campanii de informare și de stimulare.

Dar eu ce pot face, concret?

Să realizezi că ești atât de mic, doar un om, iar problemele și soluțiile ce trebuie implementate atât de complexe, te poate face să te simți neputincios. 

Dar orice schimbare mică a început așa, de la un om. Un om conștient, dornic să nu mai închidă ochii, să facă ce trebuie pentru a-și ține copiii în siguranță, indiferent că asta nu ne garantează că totul va fi bine.

Dacă ne referim la copiii de la naștere la 13 ani, raportul ETSC (Consiliul European de Sigurnță a Copiilor) ne spune că:

  • jumătate din copiii decedați pe șoselele europene sunt pasageri (în autoturisme, de obicei);
  • o treime  sunt pietoni;
  • 11% sunt bicicliști.

Pe de altă parte, pentru copiii de peste 13 ani, decesele în rândul conducătorilor sau pasagerilor mopedelor și motocicletelor sunt preponderent băieți. Mai mult, 9 din 10 vieți pierdute dintre motocicliști sunt de băieți. 

Citește și Contra-voința sau de ce ne opun rezistență copiii

Ce măsuri minime de siguranță ar trebui să implementeze un părinte?

Scaunul auto obligatoriu în mașină, în orice călătorie. 

Scaunul auto este singurul element de siguranță pasivă al autovehiculelor adaptat copiilor. Dacă este instalat corect, adaptat vârstei copilului, reduce riscul de deces al copilului în cazul unui accident rutier cu până la 80%. 

Aveți mai jos o imagine ilustrativă dintr-un material informativ pregătit de Siguranță Auto Copii, însă găsiți informații, îndrumare și ajutor la instalare chiar la ei, pe site, grupul de Facebook sau chiar la sediul lor.

Siguranță auto copii date scaun

Despre celelalte măsuri de protecție ca și pieton, biciclist sau motociclist, vă invit să căutați resurse și poate voi relua și eu cu ocazia unor campanii de informare relevante.

Și părinții și școala au obligația de a-i învăța pe copii cum să traverseze, la ce să fie atenți și, bineințeles să le fie exemple ca și pietoni.

O altă soluție foarte bună mi s-a părut oferta de cursuri de conducere preventivă și de instruire privind siguranța în trafic a copiilor și familiilor, oferite de Academia Titi Aur.  

Dacă un părinte ar ști toate aceste lucruri, ar mai spune mie nu mi se poate întâmpla?

Într-o discuție cu fetița mea de 9 ani jumătate, îi povesteam despre cum scaunul auto și centura salvează vieți. Și când am discutat despre exemplele zilnice de copii în brațe în mașini, copiii de 3-5 ani care ocupă locul din față pe care le vedem pe stradă, știți ce mi-a zis?

Părinții aceia nu știu, mami! Nu au cum să știe pericolele și să nu facă nimic… trebuie să le spunem!

Și stau și mă întreb. Oare să aibă dreptate fiica mea? Cu siguranță sunt mult mai multe implicate, nu doar conștientizarea și informarea. Dar pe partea aceasta putem lucra cu toții. Și o să o fac și eu, prin acest articol.

Știați că…

În cazul unui impact, un copilul de 27 de kg fără centură de siguranță este propulsat cu o forță de 1200 kg la o viteză de doar 48 km/h?

În cazul unui accident la 30 km/h probabilitatea de deces este de 15-20%, în schimb la 50 km/h ele cresc la 80%?

Și dacă s-ar atinge o cotă de folosire corectă a scaunele auto pentru copii, totuși cei 5% sunt responsabili de 30-40% dintre victime?

La un impact frontal la doar 50km/h, un adult pe locul din față care nu poartă centura de siguranță, este proiectat cu o forță de 3-4 tone, și poate strivi copilul aflat lângă el, chiar dacă el e instalat corect în scaun? Același lucru e valabil și în spate, unde stau bunicile și bonele, fără a purta centura de siguranță.

Până la 52% dintre cei care au totuși instalat scaun auto în mașini nu îl instalează/folosesc corespunzător?

73% dintre accidentele cu copii implicați ca pasageri în autovehicule au fost cu impact frontal? Iar 62% din răniri au fost la nivelul capului și gâtului? (raport Cybex)

La 60km/h, îți ia aproape 40 de metri să oprești complet mașina (distanța de frânare) pe vreme ploiasă?

Iar dacă ai peste 100 km/h primii 40 de metri i-ai parcurs înainte de a reuși să reacționezi (reacția de frânare), iar apoi îți mai ia niște zeci de metri să oprești mașina complet?

siguranță auto - elefantul

Știind toate astea, mai poți spune că ție nu ți se poate întâmpla?

Fundația Siguranță Auto Copii își propune ca prin programele sale de educație parentală și de conștientizare socială să deprindă părinții, adulții responsabili să utilizeze corect scaune auto pentru transportul micilor pasageri, conform vârstei, înălțimii, greutății copiilor și în funcție de modelul de autovehicul.
Programele și proiectele Fundației SAC se desfășoară la nivel național și includ cursuri gratuite pentru gravide și părinți pe tema modului sigur de transport cu autovehiculul al micilor pasageri, cursuri de prim-ajutor, precum și cursuri de educație rutieră pentru preșcolari și școlarii mici.
Când am avut-o invitată în live pe inițiatoarea proiectului, doamna doctor Alice Dona,  ne-a povestit despre 2 proiecte foarte frumoase și utile, de împrumut de scoici pentru nou-născuți în multiple orașe și reciclare creativă a scaunelor uzate (cum e al meu, mai vechi de 6-7 ani, pe care l-am și dus la sediul lor la începutul verii).
Pentru a fi la curent cu proiectele fundației și a face cele mai bune alegeri pentru siguranța micilor pasageri, nu ezitați să-i urmăriți.

 

Abonează-te la newsletter-ul bilunar Părinți pe sârmă

La abonare, vei primi cadou e-book-ul „De la naștere la adolescență. Ghidul tău de înțelegere a etapelor de dezvoltare a copilului”.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns