Tehnologia și ecranele au devenit omniprezente în viețile noastre, dar și ale copiilor noștri și adesea asta poate să ne sperie și să ne creeze mult disconfort.
Dar dacă am reuși să facem din tehnologie un aliat atât acasă cât și la școală, astfel încât ai noștri copiii să fie mai bine pregătiți pentru lumea viitorului? Proiectul Digitaliada aduce inovația și responsabilitate în procesul de învățare și poate aduce schimbări reale în modul cum va arăta școala de mâine.
Pentru că îmi place să cunosc oamenii din spatele proiectelor cu impact, am stat de vorbă cu Ovidiu Ana, director executiv Fundația Orange, pentru a afla de la sursă ce plus valoare pot aduce proiectele Digitaliada sau SuperCoders, în viețile noastre și cum reușim să ajungem la acest deziderat, de a face din tehnologie un aliat acasă și la școală.
Care este misiunea Fundației Orange și cum se reflectă aceasta în programul Digitaliada?
Să sprijinim comunitățile și indivizii prin educație, să facem incluziune social și digital prin educație – aceasta este misiunea Fundației Orange – iar Digitaliada a luat naștere natural pornind de la misiunea noastră, încă din 2016.
Digitaliada vizează școli și comunități rurale, din medii vulnerabile, iar primele școli aduse în program au beneficiat de laboratoare cu toate dotările necesare și traininguri pentru profesori astfel încât să le poată folosi. Odată cu pandemia și experiența din școlile dotate cu tehnologie avansată, s-a observat nevoia de lecții pentru profesori astfel încât ei să știe să folosească diversele instrumente digitale la clasă.
Așa a luat naștere platforma Digitaliada, așa cum arată ea azi.
Dați-ne câteva exemple de lecții/cursuri/traininguri pe care profesorii le pot accesa prin platforma Digitaliada.
Profesorii pot accesa diverse lecții și cursuri despre cum să predai matematica folosind instrumente digitale, cum să predai TIC (tehnologia informației, materie studiată la gimnaziu), ghid de utilizare a tablei interactive, etc. Pe lângă acestea, am creat și planuri de lecții pentru a pune toate aceste resurse în aplicare, la clasă. Sigur că există și teste pentru ca profesorii să poată evalua elevii.
Până aici am înțeles cum îi ajută Digitaliada pe profesori. Dar din ce știu platforma se adresează și elevilor și părinților. Ne explicați cum funcționează?
Platforma este deschisă tuturor acum, nu mai este limitată doar la școlile înscrise în program, cum era la început, tocmai pentru ca oricine să aibă acces la toate aceste resurse, în mod gratuit.
Credem în acest trio al educației: profesor, elev și părinte.
Poți crea un cont de elev, profesor sau părinte, iar acestea funcționează coordonat. Pentru că noi credem că performanța se atinge dacă aceste 3 elemente sunt prezente: profesor, elev și părinte.
Cu alte cuvinte, profesorul își face un cont pe platformă unde are acces la aceste ghiduri de folosire a diverselor tool-uri digitale, la planuri de lecții și tot felul de resurse care să facă învățarea prietenoasă și interactivă, plus la o serie de teste gata pregătite, ori poate crea el însuși unele noi.
Elevul poate primi acces la lecții sau teste din partea profesorului, iar părintele poate vedea care e progresul copilului, ce lucrează, feedback din partea profesorului.
Iar pe de altă parte, dacă ești părinte și afli despre resursele utile de pe platformă, îi poți propune profesorului copilului tău să își creeze un cont și să înceapă să le folosească.
În pandemie Digitaliada a cunoscut o creștere spectaculoasă, căci nevoia de folosire a diverselor instrumente și platforme online a crescut incredibil. Cum a evoluat această tendință după ce profesorii s-au întors la clasă?
Într-adevăr, pentru că Digitaliada a fost prima platformă popularizată care oferea acest tip de suport profesorilor, accesările au explodat și astfel colegii au putut crea o multitudine de noi resurse și instrumente digitale pe baza nevoilor și feedbackului din piață.
După pandemie, am observant o reticență în a mai folosi intrumente digitale la clasă. Pe de altă parte, multe școli au fost dotate cu tehnologii utile în predare, deja laboratoarele furnizate de Digitaliada începând cu 2016 nu mai erau inovative, școlile aveau dotări bune, dar puține cunoștințe în a le folosi.
Astfel că din 2022 ne-am concentrat îndeosebi pe instruirea profesorilor pentru a folosi infrastructura școlară existent și a face învățarea pentru copii mult mai adaptată acestor vremuri și nevoilor lor.
Nu lăsăm copiii singuri în platformă
Profesorii alocă resurse educaționale elevilor, astfel că un copil este ghidat în funcție de nevoile lui, de nivel, de clasă. Un copil nu e lăsat singur pe platformă, de altfel are puține resurse la liber, și singur nu ar ști ce să facă și cum să le folosească și astfel va abandona, va crede că nu are ce învăța de acolo.
Ce fel de resurse educaționale sunt disponibile pe Digitaliada? Pentru ce vârste, materii?
Cele mai multe resurse sunt dedicate ciclului gimnazial, clasele V-VIII din două motive mari. Întâi de toate, am observant că aceasta este vârsta la care copiii utilizează mai mult tabletele, calculatoarele și alte dispozitive și vrem să încurajăm folosirea responsabilă a tehnologiei.
Pe de altă parte, în mediile rurale – acolo unde Digitaliada își propune să ajungă cât mai mult- nu există liceu și astfel reușim să transmitem abilități digitale solide la terminarea clasei a VIII-a.
Ca și materii am început cu matematică și TIC, am adăugat limba română (pentru că e materie obligatorie la evaluarea națională și BAC), însă cele mai multe materii sunt de profil real: fizică, biologie, chimie. Veți găsi și lecții și resurse pentru biologie, geografie, etc. aproape toată paleta de materii predate la gimnaziu, dar cele mai multe resurse sunt create pentru cele menționate primele.
Platforma este deschisă tuturor, în mod gratuit. Nu vrem să limităm accesul nimănui
Dar instruirea profesorilor din școlile partenere este zona unde alocăm cele mai multe resurse.
De asemenea, pot să se implice în concursuri sau să-și trimită elevii la diverse concursuri, instruiri sau formări.
Digitaliada nu e doar o platformă pe care profesorii sau elevii o accesează, este un mecanism întreg de formare unde sunt constant expuși la traininguri, mentorat, concursuri și alte modalități de dobândire de abilități digitale, nu doar cursuri.
Ce rol are feedbackul de la profesori și scoli partenere?
Suntem permanent în contact cu profesorii și cei care folosesc platforma și facem constant cercetări pentru a înțelege nevoile utilizatorului final, atât profesori, elevi cât și părinți.
De exemplu, în pandemie, am desfășurat o mulțime de cursuri, traininguri și ghiduri despre sănătatea emoțională, căci asta era nevoia primordială.
Acum dezvoltăm o serie de instruiri în domeniul roboticii, căci școlile au fost dotate cu o mulțime de astfel de kituri robotice care stăteau nedesfăcute pentru că nimeni nu știa să le folosească.
Și pentru că se potrivește așa de bine cu un alt proiect al Fundației Orange, SuperCoders, ajuns acum la cea de-a XI-a ediție, le-am oferit profesorilor acces la o serie de cursuri din cadrul programului pentru a dobândi abilități digitale de a lucra cu kiturile Arduino și în programul Scratch.
Iar în urma testărilor cu profesori și elevi, secțiunea de robotică este disponibilă în platforma Digitaliada, cu tutorial video și planuri de lecții scrise, pe care profesorii le pot utiliza fie la TIC, fie la cluburi de robotică sau ore opționale.
Kiturile robotice par distractive, dar au și o componentă educațională. cum îi ajută pe copii folosirea lor?
Robotica poate fi integrată și se poate dovedi foarte utilă în predarea și înțelegerea altor materii cum e biologia sau geografia, ca să dau doar 2 exemple.
Anul acesta am organizat un Bootcamp unde participă echipe mixte de profesori TIC și profesori de alte materii. De exemplu, o oră de geografie unde se vorbește despre o stație meteo poate utiliza un kit robotic pentru măsurarea temepraturii, umidității etc, și astfel transmite informațiile necesare și într-un mod interesant, care facilitează învățarea.
Peste tot auzim de Scratch ca limbaj de programare. Și pentru participarea la SuperCoders se cere tot o poveste în scratch. De ce e așa de important?
După ce am lucrat cu numere mari de copii pe partea de programare, știu clar că intrarea în lumea programării se face cu ajutorul programului Scratch. Prin programare vizuală – cum e Scratch – copiii reușesc să învețe niște lucruri de bază în programare, iar apoi au fundația solidă să treacă la lucruri mai complexe, mai abstracte.
De ce educația digitală este importantă pentru copii, încă de la vârste fragede?
Cred că e bine să știi despre lumea digitală din momentul în care ai acces la un ecran. Educația digitală înseamnă nu doar să navighezi pe internet, ci să înveți să te protejezi.
Și mai este o chestiune de alegere. Dacă am decis că petrece o oră pe zi la ecran, de ce să-l lăsăm să navigheze aiurea pe internet sau să consume doar conținut de divertisment și să nu-l direcționăm către anumite programe educative? Cum ar fi să învețe Scratch în acea oră?
Sau să învețe să editeze un video? Toți copiii își doresc să fie influenceri, păi ca să ajungi acolo e nevoie să filmezi, să editezi, să introduce tot felul de efecte audio și video, sunt mulți pași.
Școala îi poate ajuta și ea pe copii să vadă că dispozitivele electronice sunt folosite și pentru scopuri educative, la clasă, prin folosirea aplicației Kahoot!, Quizziz sau predarea geometriei prin GeoGebra.
Ce noutăți aduce Digitaliada în perioada următoare?
Lucrăm la o serie de resurse de care să beneficieze și părinții. În platformă va exista o secțiune de calendar unde vor putea accesa anumite cursuri special create pentru ei, majoritatea sunt online.
Sunt și alte platforme de învățare pe piață. Digitaliada este locul unde oamenii caută instrumente inovative de învățare.
În 2025 vor exista în platformă resurse pentru realitatea augmentată și realitatea virtuală (IXAR)
Există studii ce au constatat că folosirea acestora în procesul de învățare, crește angajamentul copiilor. Pornind de la această ipoteză, vom pilota folosirea IXAR în 2 școli iar spre finalul anului 2025 vom putea înțelege care este impactul acestui tip de predare.
Ce diferențiază Digitaliada de alte platforme de învățare?
În primul rând, toate resursele disponibile pe platformă sunt validate de profesori, sunt create după programa școlară și vizează inovația și modul în care va arăta școala în viitor.
Școala viitorului va include robotica, media literacy (alfabetizarea media) – modul care se află în pregătire și prin care elevii și profesorii să poată analiza informația de pe internet, și care dezvoltă foarte mult gândirea critică.
La fel, ne dorim să ne întâlnim mai des cu părinții prin ateliere și traininguri și chiar să îi ghidăm să folosească programe de control parental pentru cei mici, pentru a-i proteja și a folosi mai responsabil resursele digitale.
Din școala viitorului va dispărea, după cum văd eu, orele de TIC. Iar predarea se va întâmpla interdisciplinar, acest lucru este mult mai apropiat de modul în care funcționează viața și școala e bine să urmeze această tendință. Iar copiii vor să vadă că viața este prezentă în ceea ce se predă la școală, să înțeleagă utilitatea. Copiii vor să învețe într-un mod mai eficient, mai rapid, adaptat timpurilor noastre și vitezei în care trăim.
Dacă vedem tehnologia ca pe un aliat, vom căuta moduri mai sănătoase de a o folosi.
Abordarea pe care o avem în toate proiectele fundației Orange, este de a folosi tehnologia într-un mod responsabil, să o utilizăm înspre a crea mai degrabă decât a fi un simplu consumator și de a o folosi pentru a-ți face viața mai bună.
Putem să visăm, noi, ca părinți, ca al nostru copil să devină programator și să fie bine plătit dacă acum, la 10 ani învață Scratch?
Putem să visăm, sigur că da, dar nu avem nicio garanție că va fi așa. În schimb, putem afirma cu siguranță că dacă la 10 ani folosești tehnologia responsabil și înveți să și creezi folosind tehnologia, la 25 de ani sau când intri pe piața muncii și ai un job unde tehnologia este prezentă, vei putea lucra mai eficient, și vei ști să folosești acele intrumente tehnologice spre a-ți ușura munca și viața.
Iar pe de altă parte, dacă ne gândim la abilitățile pe care le deprinde un copil care face programare sau robotică – abilități de gândire analitică, de gândire critică, de structură – acestea pot fi de folos orice meserie ai alege și orice ai face în viață.
E o plajă largă de lucruri pe care le poți face cu tehnologia azi și, cu atât mai mult, în viitor, nu e doar despre a deveni programator. Ai nevoie de competențe digitale pentru orice job, fie că e în managementul resurselor umane ori ca și manager de proiect sau chiar curier sau angajat la gaze să citești contorul. Nu mai discutăm de sarcinile de creație de audio/video/social media.
This Post Has One Comment
Ce articol interesant şi de actualitate. A venit la fix, fetița mea fiind chiar la primele sale întâlniri cu tehnologia.